Game Gear

Tässä projektissa tarkoituksenani on läpäistä tai ainakin kunnolla kokeilla kaikkia Game Gearin pelejä, jotka on julkaistu Japanin ulkopuolella.


Game Gear on Segan 8-bittinen käsikonsoli. Nintendon Game Boy on varmasti suurelle osalle keski-ikää lähestyvästä väestöstä tuttu. Siinä missä alkuperäisessä Game Boyssa on mustavalkoinen ja taustavalaisematon näyttö, oli Game Gearissa taustavalaistu värinäyttö. Huhujen mukaan Game Gear olisi syntynyt Nintendon ja jonkun LCD-valmistajan välisestä sopimusriidasta, jonka yhteydessä Nintendo olisi syöttänyt tälle kyseselle firmalle ihan tekaistun laitteen piirrustukset, jotka kummasti muistuttavat myöhemmin markkinoille tullutta Game Gearia. Siinä missä vanha Game Boy tarjosi neljällä AA-paristolla Nintendon julkaisemien teknisten tietojen mukaan jopa 30 tunniksi peliaikaa, niin Game Gear sen sijaan tarjosi kuudella AA-paristolla taustavalaistun värinäyttönsä kanssa peliaikaa noin neljäksi tunniksi. Game Gearilla pelatessa siis paristojen virran loppuminen oli jatkuva uhka pelatessa. Game Gearilla pystyi kuitenkin erillisellä adapterilla pelaamaan myös Sega Master Systemin pelejä, ja olipa laitteelle myös kasettiluukkuun laitettava televisioviritin.

Game Gear vaihdetulla näytöllä. Samalla vaihtui myös kuoret, näppäimet ja näppäinkumit. Kuoret uusin, koska arvelin näyttöpäivityksen sopivan helpommin uusiin kuoriin. Alkuperäisissä kuorissa on vain yksi kaiutinaukko. Kaiuttimia on edelleen laitteessa vain yksi. Game Gear tosin olisi pienellä modauksella kykeneväinen stereoääneen. En koe sitä tarpeelliseksi.

Itse kiinnostuin Game Gearista 2024, kun NES-Retron keskustelufoorumin Segakerhossa oli kerhopelinä Game Gearin Devilish. Kyseinen peli on todella ärsyttävästi toteutettu mielenkiintoinen idea Breakout -kloonista, joka on samalla kenttien läpi rullaava seikkailu. Peli sai minut repimään hiukset päästäni, mutta jonkun kumman takia päädyin kuitenkin myös speedrunaamaan kyseistä peliä emulaattorilla. Aikani on tämän kirjotiushetkellä toiseksi nopein. Tai toiseksi hitain. Aikoja on speedrun.comin listalla yhteensä kolme. Kuulen sinun jo kysyvän mielessäsi, että miksi kerron jostain tällaisesta huonosta pelistä ja miksi se saisi ketään kiinnostumaan suhteellisen marginaalisesta käsikonsolista. Vastaus on, että en minä oikein tiedä. Tuon pelin pelaamisen myötä kuitenkin jonkun takia kiinnostuin todella Game Gearista, jollaista en ollut koskaan edes nähnyt livenä. Lisäksi koin huvittavana yhteensattumana sen, että Game Gearin ensijulkaisu Japanissa tapahtui lauantaina 6.10.1990. Oma julkaisupäiväni Suomessa taas oli heti seuraavan viikon maanantaina.


Game Gearin sielunelämään olin tutustunut etukäteen ennen ostamista sen verran, että tiesin Segan käyttäneen aikoinaan hyvin huonolaatuisia kondensaattoreita. Toisin sanoen 34 vuotta myöhemmin ne ovat mitä todennäköisimmin alkaneet vuotaa syövyttävää elektrolyyttilientään ihan jokaikisessä tehtaan liukuhihnalta tulleessa Game Gearissa. Tämän mielessä pitäen päädyinkin ostamaan eBaystä vähän suuremmalla summalla sellaisen Game Gearin, johon myyjä oli jo vaihtanut kondensaattorit ja testannut laitteen toimivaksi. Näitä voi ajoittain saada rikkinäisinä aika hyväänkin hintaan, mutta silloin on parempi olla itse valmis kolvin kanssa vaihtamaan kaikki laitteen kondensaattorit ja toivomaan, ettei vuotanut elekrolyyttivisva ole tehnyt kriittistä tuhoa. Ohjeita ja valmiita kondensaattoripakettejahan netistä kyllä löytyy.

Kuvassa Game Gearini alkuperäisellä näytöllä.



Tässä kuva heti näyttäpäivityksen jälkeen. Kuva ehkä havainnolistavampi kuin sivun alussa oleva.


Game Gearin alkuperäinen näyttöhän on nykyajan standardeilla todella surkuhupaisa esitys. Toki, se on taustavalaistu ja siinä on värit. Näyttö on kuitenkin katselukulmaltaan aivan ala-arvoisen huono. Laitetta on pidettävä käsissä niin kuin kuvittelisit silmiesi olevan auringot, katseesi auringonsäteitä ja pelilaitteen ruutu Rovaniemen Lordinaukio päivällä hieman kaamoksen päättymisen jälkeen. Muutoin ruutu näyttää silmään vain valkoiselta, koska katselukulma on erittäin rajallinen. Näyttö on myös varsin hidas, joten nopeasti liikkuvilla asioilla on kaikenlaisia häntiä perässään. Jotkut läpikuultavuusefektit tosin hyödyntävät epätarkkaa näyttöä. Oman Game Gearini alkuperäinen näyttö meni yksi päivä todella kirkkaan valkoiseksi, josta erotti vain vaivoin jotain ääriviivoja. Päätin tuossa vaiheessa yrittää vaihtaa laitteeseen modernimman näytön, jonka hankin Hand Held Legends -nettikaupasta. Asennus vaati jonkun verran kolvaamista, mutta uskalsin ottaa riskin, koska konsoli oli jo käytännössä pelikelvoton. Asennus onnistui ja ero uuden ja vanhan näytön välillä on kyllä kuin yöllä ja päivällä. Taas on kiva pelailla!


Kuten alussa kirjoitin, niin projektin tarkoituksena on tosiaan pelata kaikkia Game Gearin lännessä julkaistuja pelejä. Yhteensä pelkät Japanissa julkaistut nimikkeet mukaan laskettuna Game Gearille on julkaistu 365 nimikettä, joista lännessä on julkaistu 271 kappaletta. Lukumäärä perustuu Wikipediassa olevaan listaan julkaisuista. Määrä on hyvin maltillinen esimerkiksi virallisesti julkaistuihin NES-peleihin verrattuna, joita on yhteensä 714. Tämä projekti on tämän kirjoitushetkellä 8.2.2025 vielä ihan alussa 14 läpäistyllä pelillä. Projekti etenee miten etenee ja jää tauoille tai kesken jos on jäädäkseen. Koen, että projektissa saa iskettyä tavallaan kaksi kärpästä kerralla, koska suuri osa Game Gearin peleistä on pitkälti samoja pelejä kuin Segan 8-bittiselle kotikonsoli Master Systemille julkaistiin. Siinä on toinen pelikonsoli, joka on minulle suhteellisen tuntematon. Tämän projektin myötä varmaan iso osa senkin pelikirjastoa tulee tietyllä tapaa tutuksi.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

(K-18) Panesian Power

Stargate

Ariel the Little Mermaid