Zapper

Zapper tuskin kaipaa kummemmin esittelyjä. Kaikki Nintendon 8-bittisellä matolaatikolla eli NESillä lapsuudessaan pelanneet ovat melko varmasti päässeet jossain vaiheessa myös ammuskelemaan Nintendon oranssilla pyssyohjaimella sorsia Duck Huntissa. Todennäköisesti pelikasetilta, jossa oli Super Mario Bros. ja Duck Hunt. Japanissa Famicomille julkaistiin enemmän aidolta revolverilta näyttävä valopyssy. Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa julkaistiin taas tutumpi futuristisen näköinen, mutta alunperin väritykseltään kauttaaltaan harmaa ohjain. Ohjaimen väritystä muutettiin kuitenkin pian oranssiksi samasta syystä kuin alkuperäistä revolverin näköistä valopyssyä ei tuotu länsimarkkinoille - Amerikan Yhdysvalloissa lait velvoittivat leluaseiden olevan merkittävästi ulkonäöltään oikeista tuliaseista poikkeavia.



Itse tykkäsin kovasti aikoinaan nuoruudessani pelailla PS2:lla erilaisia valopyssypelejä, kuten Time Crisis 2 ja Ninja Assault. NESillä en ollut kuitenkaan välttämättä koskaan ennen tätä projektia edes pelannut mitään muita valopyssypelejä kuin Duck Huntia. Näyttölaitteiden kehittyessä ja kuvaputkien jäädessä historiaan nämä klassiset valopyssypelit jäivät pitkäksi ajaksi myös mahdottomiksi pelata. Vanhan malliset valopyssyt kun eivät toimi uudemman näyttöteknologian kanssa niissä esiintyvän viiveen vuoksi. Itse satuin vuonna 2024 päätymään sellaiseen onnelliseen asemaan, että asun asunnossa, jossa on tilaa kuvaputkitelevisiolle ja melko pian muuton jälkeen sattui kivan kokoinen Philipsin kuvaputkitelevisio olemaankin matkojeni varrella SPR:n kirpputorilla myynnissä hurjaan kymmenen euron hintaan. Muita NES-pelejä pelaillessa sitten jostain sikisi idea, että kun esimerkiksi The Mexican Runnerin NESMania -projektissa oli määritelty ihan järkevän oloiset kriteerit esimerkiski Duck Huntin "läpäisylle", niin siitä sain idean että voisin oikeastaan kokeilla läpäistä kaikki Nintendon 8-bittiselle kotikonsolille tehdyt valopyssypelit.


Aluksi oli suunnitelmissa pelata vain meillä Euroopassa julkaistut valopyssypelit, mutta hyvin pian ajatus laajeni kattamaan kaikki 8-bittiselle Nintendolle tehdyt valopyssypelit. Kun sanon "kaikki" tarkoitan, että kaikki. Tätä projektia varten tutustuin esimerkiksi vain Japanissa julkaistuun peliin nimeltä Space Shadow. Space Shadow'n peluussa oli kuitenkin ongelmana se, että Zapperilla pelissä ei voinut edetä ensimmäistä ruutua pidemmälle, koska peli oli tehty Hyper Shot -ohjaimelle, jossa aseominaisuuksien lisäksi tavallisesta peliohjaimesta löytyvät toiminnot, joita tarvittiin pelissä etenemiseen. Niinpä minä sitten yksi kaunis päivä päädyin kaivamaan kuvettani ja ostamaan Japanista hienon näköisen aseohjaimen, jonka täysiä ominaisuuksia hyödyntää vain ja ainoastaan tuo aiemmin mainittu Space Shadow. Päädyin projektin alkupuolella tekemään myös speedrunin To the Earthistä ja kyseisen pelin maailmanmestari Carter44:n speedrun.comin profiilista aukeni vielä aivan uusi ja kamala lisensoimattomien piraattipajojen tekemien valopysyspelien maailma. Niin lähti homma lapasesta.




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

(K-18) Panesian Power

Stargate

Ariel the Little Mermaid