Columns
Peli #32: Columns
Kehittäjä: SegaJulkaisuvuosi: 1990 JAP, 1991 EU ja USA
Peli on julkaistu lisäksi lukuisille eri alustoille.
Alunperin Jay Geertsenin HP 9000 -tietokoneelle vuonna 1989 julkaistun puzzlepelin portaus. Ennen kuin Sega hankki lisenssin itselleen ja julkaisi pelin kaupallisesti, ehdittiin se portata DOSille ja Macille.
Ohjekirjan mukaan nyt mennään muinaiseen Phoenician sivilisiaatioon pelaamaan sikäläisten kauppiaiden ajanvietteeksi kehittelemää peliä, jossa pyritään tekemään erivärisistä timanteista ketjuja, joissa on vähintään kolme samanväristä timanttia peräkkäin, jolloin ne häviävät. Jos timanttikasa ulottuu ruudun ylälaitaan, on peli ohi.
Kyseessä on siis vähän Tetristä tai Dr. Marioa muistuttava puzzlepeli, mutta vähän eri. Pelissä on kaksi pelimuotoa: original gamessa kerätään mahdollisimman paljon pisteitä palikoiden nopeutuessa. Flash gamessa taas on tavoitteena saada ruudun alarivillä oleva tietty palikka rikottua. Valittavana on yhdeksän eri tasoa. Original gamessa nämä vaikuttavat alun nopeuteen ja flash gamessa siihen, kuinka korkea pino palikoita maalin päälle on kasattuna. Lisäksi on valittavana kolme eri vaikeustasoa: helpoimmalla palikoita on neljää eri väriä, normalilla viisi ja hardilla kuusi.
![]() |
Tältä peli näyttää. Palikoiden ulkonäköä voi muuttaa. Itse tykkäsin eniten näistä yksinkertaisista palikoista, vaikka välillä vihreät ja keltaiset palikat voikin mennä sekaisin. |
Tässä tosiaan ruudun yläreunasta laskeutuu pystysuoria kolmen palikan suoria pylväiltä. Pylväitä ei pysty kääntelemään niin kuin Tetriksessä, vaan pylväässä olevien palikoiden järjestystä voi vaihdella. Näitä pylväitä sitten pinotaan päällekkäin ja vierekkäin. Kun vähintään kolme samanväristä palikkaa on vierekkäin pysty-, vaaka- tai vinolinjassa, häviävät palikat ja niiden yläpuolella olevat palikat putoavat alemmas ja samalla saattaa syntyä taas uusia ketjuja ja niin edelleen.
Tässä pelissä ei ole varsinaisesti loppua. Original game jatkuu vaan loputtomasti niin pitkään, kunnes tulee game over. Flash gamessa on toki rajallinen määrä tasoja, mutta mitään loppukuvia ei pelissä ole. Itse pidän tätä peliä läpäistynä, kun on flash gamen isoin taso läpäisty hardilla ja kun original gamessa on selvitty hardilla yhdeksännelle tasolle, josta peli ei enää nopeudu.
Columns on ihan pätevä puzzleilu. Tämä on tosiaan aika paljon kuin Tetris tai Dr. Mario, mutta kuitenkin aivan erilainen. Haastetta on molemmissa pelimuodoissa ihan riittävästi. Original game muuttuu jossain vaiheessa hyvin nopeaksi ja sitten alkaa olla vaikeaa enää saada ketjuja tehtyä. Flash gamessa taas peli ei yleensä kauheasti ehdi nopeutua, mutta kymnenen minuutin aikaraja on usein aika tiukka maaliin pääsylle. Flash gamessa peli menee helposti siihen, että pelaaja vaan siivoilee itse luomiaan kasoja sen sijaan, että pääsisi oikeasti etenemään kohti maalia. Välillä peli sitten kuitenkin tuntuu melkein pelaavan itse itseään, kun saa (usein vahingossa) käynnistettyä sellaisen ketjureaktion, jolla lähes koko ruutu tyhjenee. Tälläisella onnenpotkulla pääsin flash gamen viimeisen tason hardilla läpi.
![]() |
Tämän enempää ei Columnsilta kehuja saa. |
Game Gearin Columns on hyvä ja koukuttava puzzlepeli. Näistä tässä jutussa mainituista puzzlepeleistä suosikkini lienee kuitenkin Dr. Mario. Todennäköisesti en ihan kauhean usein tule Columnsin pariin kuitenkaan palaamaan. Isoin moite tässä pelissä mielestäni on se, että musiikit on aika ankeita. Valita voi kolmesta eri biisistä, jotka on kaikki melko ankeita ja rankkoja korville. Ilman musiikkeja ei voi pelata, joten Game Gear oli suurimmaksi osaksi pelatessa täysin äänettömällä. En kyllä yleensä jaksa noita muitakaan tässä mainittuja jaksa äänet päällä.
Columns oli vissiin ensimmäinen Game Gearin mukaan bundlattu peli Japanissa. Vaikka onkin siis laitteen ihan alkupään peli, niin tämä on kyllä kestänyt erittäin hyvin aikaa, ja tätä on kyllä aika helppo suositella kaikille Game Gearin omistajille.
4/5
Kommentit
Lähetä kommentti