Crystal Warriors

Peli #22: Crystal Warriors

Kehittäjä: Sega
Julkaisuvuosi: 1991 JAP, 1992 USA ja EU

Peli on alunperin julkaistu vain Game Gearille. Edes Brasilia ei saanut Master System -julkaisua.

Kyseessä on projektin ensimmäinen roolipeli. Samalla tämä oli projektin ensimmäinen peli, jossa oli paristotallennus. Olin henkisesti valmistautunut viettämään. Ei tässä kuitenkaan paria päivää enempää mennyt aikaa.

Eletään maailmassa, jossa rauhan takeena on jossain maassa olevat neljä elementtikristallia. Jostain tuli sitten pahan Jynin johtama keisarikunta, joka valloitti tämän maan. Jynin harmiksi vain neljä kristallia löytyi ja prinsessakin on hukassa. Sitten alkaakin heti taistelu, jossa selviää, että prinsessa on se, jolla pelataan. Haluaisitko kuulla lisää tarinasta? Jos haluaisit, niin harmin paikka, koska lisää ei koko pelin aikana tipu!


Grafiikoiden puolesta ei ole valittamista. Kyllä tässä saa kaikesta tarvittavasta sopivalla tavalla selvää. Musiikit on myös ihan kivat, joskin vaihtelua on aika vähän. Pääasiassa jaksoin kuitenkin pelata äänet päällä, ellei ollut mitään taustatoimintaa kuten Rikostarinoita Suomesta menossa samalla.

Vastustajat ovat tuntemattomia cliparthenkisiä kysymysmerkkipäitä siihen saakka, että ovat käyneet taistelussa tai käyttäneet loitsuja. Itse voi myös tunnistaa vastustajia käyttämällä loitsua nimeltä Scan. Tämä kuitenkin muuttui nopeasti aika turhaksi, koska alkoi aika hyvin kyllä arvaamaan, että pareittain liikkuvista vihollisista toinen on todennäköisesti joku miekan heiluttaja ja toinen parantaja. 

Tämä on sellainen taktinen RPG. Oma armeija koostuu mukaan värvätyistä hahmoista, joita kutakin liikutellaan vuorollaan kartalla ja sitten otetaan yhteen vastustajan joukkojen kanssa. Kartalla voi käyttää joitain parantavia taikoja, tai sitten vahingoittavia taikoja useamman ruudun päässä vastustajasta. Fyysisempää taistelua vastustajan vierestä tehdään aina kaksi vuoroa kerrallaan, ja jos kumpikaan ei kuole, niin voidaan jatkaa ensi vuorolla. Kartalla on vihollisjoukkojen lisäksi satunnaisia hirviöitä, jotka hakkaamalla ne saa itselleen myöhemmin taistelussa käytettäviksi. Taistelut voittaa joko tappamalla kaikki vastustajat (suositeltavin tapa expan ja rahan kannalta), saamalla oman ukon vastustajan linnan portista sisään tai tappamalla vastustajan sotalordin (jos sellainen on, niin sen tappaminen on ainoa tapa voittaa). Hahmot ja hirviöt jakautuvat neljään eri elementtiin ja tietyt elementit tekee paremmin vahinkoa tiettyihin elementteihin. Elementtien lisäksi tässä on muutama eri hahmoluokka. Suurin osa heiluttelee miekkoja tai keihäitä, jotkut osaa käyttää vain parantavia taikoja ja jotkut vain vahingoittavia loitsuja. Päähenkilö prinsessa on poikkeus sillä, että hän heiluttelee miekkaa ja voi käyttää joitain parantavia loitsuja, mutta ei parhaita parantavia loitsuja.


Taistelun jälkeen ilmestytään kaupunkiin, jossa on majatalo, kaksi kauppaa, kaksi taloa ja ennustajapuoti. Majatalossa tallennetaan peli yhteen kolmesta tallennuspaikasta ja joidenkin taisteluiden jälkeen siellä voi olla myös uusia hahmoja värvättäväksi rahalla. Asekaupasta voi ostaa parempia aseita tai haarniskoja. Mitään statseja noista ei näe, joten vähän joutuu ostamaan sikaa säkissä. Yleensä varmaan kalliimpi on parempi. Uskoakseni hahmot ottavat aina automaattisesti parhaat varusteet käyttöön, mutta tämä ei tunnu estävän haaskaamasta rahoja huonompiin varusteisiin, jotka vaan sitten menevät kunkin hahmon näkymättömään inventaarioon. Loitsukaupasta voi ostaa loitsuja. Ennustaja osaa kertoa tulevasta taistelusta joskus jotain, kuten että on vettä siellä. OK kiitos. Kahdessa muussa talossa taas käydään keskusteluja NPC:iden kanssa. Mietit ehkä, että ehkä nämä nyt sitten kertovat lorea ja kuljettavat tarinaa eteenpäin? Väärin. NPC:t lähinnä sanoo "Wow et varmaan tiennyt, että voit käyttää kesyjä hirviöitä taistelussa?!" tai "Vituttaa kun näitä hirviöitä on äkisti joka paikassa."


Kylät ovat kaikki samanlaisia. Ilmeisesti koko valtakunta on kaavoitettu niin, että keskellä on allas ja siihen nähden kaikki palvelut samoilla paikoilla.

Sitten kun on ostokset tehty ja poistuttu kylästä, alkaa seuraava taistelu, jossa vallataan seuraava kaupunki, jonka jälkeen ollaan taas täysin samannäköisessä kaupungissa, jossa on kaksi kauppaa, majatalo, ennustaja ja kaksi taloa. Sitten kun on ostokset tehty ja poistuttu kylästä, niin alkaa seuraava taistelu, jossa vallataan seuraava kaupunki, jonka jälkeen ollaan taas täysin samannäköisessä kaupungissa jne. kuudentoista kierroksen verran.


Tässä ei siis ole minkäänlaista paikkojen tutkimista tai minkäänlaista juonen kuljetusta, eikä tässä juuri voi mitään varusteitakaan itse optimoida. Tässä siis taistellaan. 16 kertaa. Millaista se sitten on? Noh, se on ihan ok, mutta aika tylsää. Taktiikkapuolta on hyvin vähän. Lähinnä tässä etenkin loppua kohden kannattaa yrittää houkutella vastustajan joukkoja vähän kerrallaan johonkin ahtaaseen paikkaan, jossa vahvemmiksi käyvät viholliset eivät pääse porukalla hakkaamaan omia hahmoja porukalla hengiltä. Mainitsin aiemmin ne hirviöt, joita voi kesyttää. Niitä tosiaan voi käyttää taistleuissa ja hyödyntää niiden eri elementtejä. Tässä on kuitenkin se ongelma, ettei hirviöistä pääse eroon muuten kuin tapattamalla ne taistelussa. Tästä sitten aiheutuu se, että kaikkien hahmojen inventaariot täyttyy heikoista hirviöistä heti pelin alussa, eikä myöhemmin hakatut hirviöt sitten enää tule inventaarioon, koska hirviöitä on liikaa. Ei siis mitenkään kovin hyvin toimiva mekaniikka. Taisteluissa on myös hieman ärsyttävää se, ettei yhden hahmon valittuaan voi välttämättä enää peruuttaa toiminnoissa mitenkään. Eli jos ei ole liikkunut lainkaan ja luulee olevansa jonkun loistun kantaman päässä, mutta ei olekaan, niin ei voi enää samalla vuorolla liikkua. Parantavissa loitsuissa on onneksi kuitenkin todella pitkä kantama. Niissä ongelmaksi taas tulee se, että hahmojen HP:t näkee vain avaamalla kunkin hahmon kohdalla erikseen statusvalikon, eikä tietenkään noita voi enää katsoa siinä vaiheessa, kun on valitsemassa kohdetta parantavalle loitsulle.


Varsinaiset taistelut käydään harmaata taustaa vasten.

Taktisia roolipelejä, joissa ei vapaasti pääse tutkimaan paikkoja tai tekemään paljon muutakaan on toki tämän jälkeenkin tehty. Esimerkiksi Final Fantasy Tactics tai Bahamut Lagoon. Niissäkin kuitenkin taisteluiden välissä edistetään juonta välipätkien muodossa. Tässä ei. Tässä nähdään hyvin pieni johdanto alussa ja seuraavan kerran mitään juoneen liittyvää nähdään lopussa, kun sanotaan käytännössä vaan että uusi legenda on syntynyt.


Kaiken kaikkiaan siis aika tylsä oman aikansa tuote roolipelisaralla. Itse kaipaisin hieman enemmän erilaista toimintaa ja toisaalta pidän kuitenkin roolipeleissä aika tärkeänä myös tarinaa, joka etenee. Tässä ei ollut mitään muuta kuin tylsähköä taistelua. Pelasihan tämän, mutta en varmasti pelaa enää toiste, enkä toisaalta ole kiinnostunut tämän jatko-osistakaan, 2,75 / 5






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

(K-18) Panesian Power

Stargate

Ariel the Little Mermaid