Super 4-in-1 Fantasy Gun
Super 4-in-1 Fantasy Gun valopyssypelien osalta läpäisty
Kehittäjä: ???
Julkaisuvuosi: 1995
Lisensoimaton monipelikasetti vuodelta 1995. Ei mitään tietoa tekijöistä. Ainoa info, jota tästä löysin on, että päävalikon koodi on vissiin käytännössä Pac-Manin PRG-koodi eri järjestyksessä.
Kasetilla on neljä peliä, joista kolme on valopyssypelejä. Neljäs: City Adventure on vähän City Connectionia muistuttava paskan oloinen tasoloikkapeli, jossa pelataan autolla.
1. Space Fight of Gun
Aseen avaruustaistelussa ei selvästikään olla avaruudessa, vaan jonkun ihan tavallisen hävittäjälentokoneen puikoissa.
![]() |
Space Fight of Gun kirvelee silmiä. Värimaailmoja on neljä erilaista. |
Pelissä on rajalliset ammukset ja polttoanie. Tietyin väliajoin alareunasta lentää poispäin aluksia, joita ampumalla saa joko ammuksia tai polttoainetta. Välillä lentää myös sivulta ilmalaivoja, joita ampumalla saa lisää energiaa. Käytännössä tässä pelissä yleensä kuolee joko polttoaineen tai ammusten loppumiseen, joten noita itsestä poispäin lentäviä aluksia ei kannata missään nimessä missata.
Peli on aika pitkästyttävä ja sen katsominen ei ole kivaa. Aluksi ollaan kuvan mukaisella aavikolla, sitten viiden kentän jälkeen siirrytään ruohoaroille, sieltä taas auringonlaskun punaiseksi värjäämille aroille ja sieltä lopuksi öisille aroille. Voi olla siis, että tuo ensimmäinen aavikkovärityskin kuvastaa vaan aamua ja ruohoaroasia päivää ja tässä lennetäänkin vaan samassa tylsässä paikassa eri vuorokaudenaikoina.
Peli on aika vaikea, koska yhdenkin bensaa tai ammuksia kuljettavan aluksen missaaminen saattaa tarkoittaa sitä, että peli tulee päättymään game overiin jomman kumman loppuessa. Peli tuntuu muuttuvan SINÄNSÄ helpommaksi, kun lähestytään loppua. Vihollisia alkaa tulla todella kovaan tahtiin, mutta myös polttoainetta ja ammuksia tuntuu olevan tarjolla vähän runsaammin. Tuntuu hetken jopa MELKEIN kuin pelaisi jotain hyvää ammuskelupeliä kuten To the Earth. Kenttiä on yhteensä 15. Luulin vielä eilen kenttiä olevan vain 10 ja olin todella närkästynyt siitä, kun lepuutin ysikentän alussa käsiäni pausella ja peli palasikin äkisti vaan päävalikkoon. Tänään pelasin silleen vähän huijaamalla, että tein Everdrivellä joka kentän lopussa save staten. Tätä en kadu kyllä lainkaan. Peli nimittäin kaatui viimeisessä kentässä liki kymmenen kertaa eri kohdissa. Olisi kyllä jäänyt loppukuvat näkemättä ilman save stateja.
![]() |
Kyllä kannatti pelata! Kyllähän tuo peli viimeisessä kentässä kaatui niin monta kertaa, että tästä olisi melkein voinut tuon kysymysmerkin jättää poiskin. |
Aikaste huono peli. Muuten sinänsä ihan pelattavaa kamaa, mutta pelin tyyli jättää pelaaja löysään hirteen missatun polttoaine- tai ammusaluksen jälkeen ärsyttää ja viimeinen kenttä nyt oli teknisesti täysi farssi.
2. Fantasy of Gun
Tässä pelissä ollaan hellekypärä päässä viidakossa kulevia antropologeja. Tarkoituksena on tutustua alkuasukkaisiin surmaamalla heidät kaikki. Kaksi pelaajaa voi pelata samaan aikaan! Joskaan se ei tietty ole teknisesti mahdollista, koska NESissä tai Famicomissa vain yksi portti ymmärtää Zapperin signaalia. Tällainen kaksinpelimahis on ollut yllättävän monessa tällaisessa lisensoimattomassa pelissä. Kiinnostaisi tietää, että onko jossain ollut muka esimerkiksi joku famiclone, jossa molemmat ohjainportit ovat ymmärtäneet valopyssyn signaalia, vai onko tämä ollut vaan helppo asia koodata ja todeta epäonnistuneen testauksen jälkeen vaan että vitut ja jättää ominaisuus peliin?
Tässä pelissä kesti hetken ennen kuin pääsin edes ensimmäistä kenttää läpi. Tässä siis on tavoitteena tuhota tietty määrä alkuasukkaita. Puskista nousee luolamiehiä, jotka heittävät pelaajaa kohti kalloja, luita ja soihtuja. Pelissä on rajalliset panokset ja tämä olikin aluksi suuri ongelma, koska ammuksia oli todella rajallisesti. Onneksi ruudun yläreunassa lentää aina välillä ruskea lintu, jonka lennosta munimia munia ampumalla saa lisää ammuksia. Lintu ehtii pudottaa yhden lennon aikana kaksi munaa. Alareunassa kävelevä velociraptor sen sijaan munii vaaleanpunaisia munia, joita ampumalla saa aina yhden sydämen lisää. Suureksi osaksi kannattaakin priorisoida noiden vihollisten heittelemien juttujen ampumisen sijasta jos joutuu valitsemaan. Puskista nousee myös välillä hymyileviä neitosia, joita ei saa ampua, koska niiden ampuminen vie sydämiä. Muita vipeltäjiä on Bubble Bobble-dinosaurukset ja pienet linnut, joista saa pisteitä ja joiden tarkoituksena on vain olla tärkeiden hitboxien edessä ja hidastaa peliä.
Tässä on 13 kenttää ja tämä on oikeastaan aika helppo tuonne viimeiseen kenttään saakka, kun vaan pääsee jyvälle, että mitä tässä kannattaa tehdä. Hetken aikaa ajattelin jopa, että tämähän on oikeastaan aika hauska resurssimanagerointiamuskelu. Mutta sitten tulee tuo kenttä 13... Siitä tosiaan maistiainen tuossa ylemmässä videossa. Muutamat ensimmäiste viholliset tulee ihan järkevää vauhtia esiin, mutta nopeasti tahti muuttuu nopeaksi ja ruutu täyttyy vihollisten heittelemistä asioista, linnuista, dinosauruksista ja kaikenlaisista munista niin, että joka laukaus saattaa kestää useammankin sekunnin, kun peli pyörittää hitboxeja vuorotellen. Yritä siinä sitten muistaa, että missä mitään tärkeää ammuttavaa oli, kun ruutu on 80% ajasta mustana.
Minä pääsin tuon nyt läpi, kun oli tosiaan save state tehtynä tuota ennen. Käytännössä opettelin ensimmäiset kymmenen vihollista sijainteineen ulkoa ja sitten ammuin loput tarvittavat viisi vihollista käytännössä sokkona rukoillen, että alkuasukkaat kuolevat ennen minua. Tämähän ei nyt tarkoita sitä, että pääsisin seuraavalla yrittämällä tätä ilman save stateja läpi, koska erilaisia mahdollisia järjestyksiä on useita. Minulle kelpaa nyt tällainen semisti epärehellinen läpäisy tästä epärehellisesti julkaistusta pelistä.
![]() |
Alkuasukkaiden sairas teurastaminen olikin pelkkä testi. |
Sinänsä siis ihan kiva peli oli tämä, mutta kyllähän tuo käytännössä mahdoton ja täysin raudan rajoitteita ylenkatsoen tehty viimeisen kentän turautus fiilistä laskee.
3. Abyss of Gloom (of Gun)
Tässä pelissä ollaan merten synkissä syvyyksissä. Taustalla on laivan hylky. Etualalla uiskentelee erilaisia kaloja.
![]() |
Plup plup plup sanovat syvyyksien asukkaat ennen teuraaksi joutumista. Oikeassa reunassa laskeutumassa viheliäinen taikajuoma. |
Pelissä on jälleen rajalliset ammukset, mutta tässä se ei niin kauheasti haitannut. Tavoitteena on tappaa kaikki kalat. Jujuna on kuitenkin se, että kalaa ampumalla kala muuttuu vain eläväksi kuolleeksi, pelottavaksi uivaksi luurangoksi. Kaikkien kalojen ollessa samaan aikaan luurankoja ne muuttuvat tuhkaksi ja kenttä päättyy. Sen verran tajusin, että ajoittain kohti pohjaa putoavat juomapullot rikkoutuvat meren pohjaan osuessaan ja palauttavat kaikki luurangot takaisin elävien kirjoihin. Onneksi pullon ampuminen paskaksi kesken laskeutumisen ei saa aikaan samaa vaikutusta. Välillä yksittäiset luurangot muuttuu myös taas eläviksi, mutta en ehtinyt tajuta sitä logiikkaa. Välillä tuolla vipeltää myös jotain bonusörkkejä, joista saa pisteitä, lisäaikaa ja jostain ehkä ammuksiakin. En tiedä, koska sillä ei ollut väliä. Tämä on ainoa peli, jossa heti eka kämmi ei meinaa game overia, vaan elämiä on jopa kolme. Kenttiä on 16 ja sen jälkeen tulee vain game over. Taisi tokalla yrittämällä mennä läpi, kun tajusin että noita pulloja kannattaa ampua.
Tyhmä peli.
Super 4-in-1 Fantasy Gun on siis kaiken kaikkiaan kyllä varsin kakkaa tavaraa. Sitä viimeistä City Adveture-peliä kokeilin muutaman kerran, mutta en päässyt ensimmäistäkään kenttää läpi. Vaikuttaisi perustuvan pitkälti ulkoa opetteluun, koska siinä on mahdollista ajaa itsensä umpikujaan, josta ei voi enää palata takaisin, koska ruutu scrollaa vain oikealle. Ei kiinnosta tuo. City Connectionikin on perseestä.
0,5/5. Pisteet muodostuvat niin, että 0,25 pistettä per ampumapeli, jossa on palkitseva loppuruutu.
Kommentit
Lähetä kommentti