Space Shadow

Space Shadow

Kehittäjä: Bandai (voi olla myös joku nimeämätön alihankkijafirma)

Julkaisuvuosi: 1989


Bandain 1989 julkaisema Famicomin Hyper Shot -valopyssyn kanssa julkaistu ammuskelupeli.


Pelin juonesta ymmärsin japaninkielisestä ohjekirjasta vain englanniksi kirjoitetun osan Let's "SPACE SHADOW".


Let's "SPACE SHADOW"

Kokeilin Google Lensillä kääntää juonta. Vissiin on avaruusolioita jollain avaruusasemalla. En mä siitä käännöksestä kyllä paljon enempää tajunnut kuin ilmankaan.


Noh, joo. Muutama sana ite Hyper Shot -ohjaimesta.



Tää on siis tosiaan vain Japanissa julkaistu sarjatulta ampuva valopyssy Famicomille. Pyssyssä on kaiutin, josta saadaan pelien ääniä tulemaan ja neljän C-pariston voimalla toimiva rekyyliominaisuus. Zapperissahan ei ole mitään näppäimiä liipasimen lisäksi. Hyper Shotissa on lisäksi tuossa lippaassa pieni tatti, joka toimittaa ristiohjaimen virkaa, lippaan edessä nappi, joka on kait B ja sitten kyljessä start ja select.


Hyper Shot toimii kait kaikkien valopyssypelien kanssa ja ampuu sarjatulta. Rekyyli- ja kaiutin sen sijaan toimivat vain ja ainoastaan pyssyn mukana tulleen Space Shadowin kanssa. Ominaisuudet on tossa kyllä aika hyvät. Rekyyli lisää aika paljon ampumisen fiilistä. Kaiutin vaikutti vähän hölmöltä, mutta toisaalta pelin ääniä olisi vaikea kuulla rekyylin metelin alta ilman sitä. Etenkin, jos on suojannut kuulonsa, niin kuin ite nyt pelatessa. Kuten toisaalla sanoin, niin kaiuttimesta kuuluva ääni on KOVA ja myös rekyyli pitää aikamoista ääntä. Melutaso yltää niin korkeaksi, että pidemmällä altistumisella voisi tosiaan vaurioittaa kuuloa. Nämä ominaisuudet saa kytkettyä päälle ja pois Space Shadowin päävalikossa selectillä. Rekyyli kannattaa kyllä ainakin pitää päällä, koska ilman sitä Hyper Shot on aika tunnottoman oloinen. 4 C-paristoa myös lisää ohjaimeen painoa merkittävästi. Pitemässä sessiossa ase osoittautui vähän epäergonomiseksi. Vasen käsi on suorana lippaan näppäimillä ja oikea käsi hankalasti koukussa kahvalla. Selvästi aateltu, että tällä ammuttais promokuvien tyyliin lonkalta kohti taivasta tähtäämättä.


Sitten se itse peli. Pelissä mennään käytävää. Joka ruudussa tulee yksi vihollinen, joka pitää tappaa. Sitten kerätään powerup, joka voi olla joko kranaatti, ammuksia, energiaa tai osumilta suojaavaa armoria. Sitten painetaan ristiohjaimesta ylöspäin, siirrytään seuraavaan ruutuun ja toistetaan. Jossain vaiheessa tulee bossi, joka ammutaan.


Aika itseääntoistava ja helppo peli. Kerran tuli viimeisessä bossissa game over, koska ammukset loppuivat. Peli siis loppuu, jos tässö loppuu ammukset, energia tai ensimmäisestä bossista alkava aika. Kranaatteja mulla jäi ekassa game overissa runsaasti yli, joten seuraavalla kierroksella käytin enemmän niitä silleen, että riitti ammukset paremmin viimeisessä bossissa. Vähän tuntuu haaskaukselta, että on tällainen sarjatuliase, jolla tapellaan aina yhtä vihollista vastaan kerrallaan. Ehkä sellainen 2/5 peli.


En usko, että tätä peliä tarvii ite kovin usein pelata, mutta varmaan voi pyssyä ja peliä aina joskus vieraiden iloksi ottaa alas hyllyn päältä. Harmi, ettei näin potentiaalisen valopyssyn ominaisuuksia hyödynnetty missään muussa pelissä. Tuskin on mitään homebrew -pelejäkään tehty tätä ajatellen, kun ei ole kuitenkaan niin yleisestä lisälaitteesta kyse. Ehkä Aasipelit voisi tehdä tälle lisää pelejä.


Mielenkiintoinen kuriositeetti, mutta peli jätti aika paljon toivomisen varaa. Eli aikalailla semmoinen homma kuin vähän osasin odottaakin. Varmaan kuitenkin oman mitättömän pelikokoelmani erikoisin juttu.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

(K-18) Panesian Power

Stargate

Ariel the Little Mermaid