Shooting Range
Shooting Range
Kehittäjä: ToseBandain julkaisema Zapper-peli vuodelta 1989. Pelissä on normal ja party game.
Normal gamessa on kolme kenttää, joissa tulee kerätä tarpeeksi pisteitä läpäisyyn. Kentissä eri hahmot kantavat mukanaan maalitaulujua, joita ampunalla saa pisteitä. Kentässä on aikaraja ja hudit vähentävät energiaa. Välillä maaleja ampumalla ilmestyy powerupeja, joita ampumalla saa lisää pisteitä, energiaa tai lisää aikaa kelloon. Ekassa kentässä ollaan villiss lännessä, tokassa kummitustalossa ja kolmannessa avaruudessa. Tokan ja kolmannen kentän välissä on bonuskenttä, jossa pitää ampua välkkyviä pulloja.
Aluksi ihmettelin, että miksi helvetissä tässä ei voi valikoissa liikkua pyssyllä, vaan pitää ohjaintakin käyttää. Selvisi ekan normal game -yrityksen jälkeen tämäkin. Ihmetteli avaruuskentässä, että kun mitään ei tapahdu ja aika vaan kuluu. Noh, ohjekirja paljasti, että tässä pitää myös ristiohjaimella siirrellä kameraa vasemmalle ja oikealle. Mun avaruuskentässä kaikki ammuttava oli siis ilmestynyt ruudun ulkopuolelle...
TMR:n NES-Manian läpäisykriteerinä oli saada kultamitali normal gamesta. Sen saa 40 000 pisteestä. Ite oon saanut parhaimmillaan +38 000 ja hopeamitalistin tittelin.
![]() |
Olen hopeamitalisti, eli yhtä kova jätkä kuin salamana meemilegendaksi muodostunut Yusuf Dikeç. |
Kultamitalia on tässä aika ärsyttävä tavoitella, koska eka kenttä loppuu, kun saa 5000 pistettä ja toka kenttä, kun saa 7000 pistettä. Näihin tulee vielä pisteitä päälle jäljelle jääneestä energiasta ja ajasta, mutta mitään kovin suuria ihmeitä ei tossa saada aikaan. Bonuskenttä pitäisi onnistua aivan nappiin, eli nopeasti ja ilman huteja, jotta siitä saisi riittävästi pisteitä kantamaan siihen vaadittuun 40k pisteeseen. Viimeisessä kentässä ei ole läpäisyrajaa, vaan ajan laskiessa 99 sekuntiin saapuu ruutuun loppuboss. Tuota ennen pitäisi siis saada ammuttua mahdollisimman paljon maaleja, koska lisäaikaa ei saa. Tässä kentässä kuitenkin on alla olevan kuvan kaltaista paskaa aika usein.
![]() |
Ai että maalitauluun pitäisi osua? Haista vittu! Minä pidän sitä täällä ruudun ulkopuolella, eikä mitään muuta ammuttavaa spawnaa ainakaan puoleen minuuttiin, jonka minä nyt ruudullasi vietän. |
En tiedä jaksaako tätä enää kauheasti yrittää. Vaikka Zapper onkin kevyt ohjain, niin kyllä sillä yhdellä kädellä ampuminen on vähän raskasta pidemmän päälle toisen käden ollessa varattu ristiohjaimelle. Peli tuntuu myös jotenkin vähän mielivaltaiselta hutiampumisista sakottaessa. Välillä en pääse ekaakaan kenttää läpi, kun tuntuu energiaa menevän siitäkin, että ammun energiaa tuovan poweupin rikki ruudulla.
Pelin toinen moodi on party game. Siinä vaan ammutaan välillä valoja ja sitten alareunasta nousevia tikkareita. TMR:n läpäisykriteeri oli 35 000 pistettä, jolloin peli kehuu pelaajaa mahtavaksi. Tää oli aika helppo, vaikka peli alkoikin aina välillä jostain syystä pihtaamaan sillä tavalla, että jonkun tikkariparin aikana ruutu ei vaan välkähdä liipasimesta vetämällä, ja sitten taas seuraavista alkaen alkoi välkkyä. Voisi toki olla ongelma Zapperin liipasimessakin, mutta kumman säännöllisesti tapahtuu tuossa moodissa eikä muutoin.
![]() |
Jihuu. |
Shooting Range on paljon uudempi kuin NESin varhaiset Zapper-klassikot, mutta mielestäni aika ikävää pelattavaa.
2/5
------------------
Aiemista moitteista on otettava sen verran takasin, että hoksasin nyt vasta, että osa E-powerupeista on E väärinpäin ja sen ampumisesta menee ohjekirjan mukaan kaksi energiapalkkia. Tämä selittää siis tuon yllä olevan ihmetyksen. Palkkion sijaan maaliin osumisesta saakin inhoittavan ansan. Toki silti tuntuu, että välillä itseltä menee energiaa vaikka osuisi niihin maaleihin.
-------------------
No niin.
Onnistuin saamaan ekasta kentästä heti 10 000 pisteen bonuksen ja näemmä toisen mokoman vielä bonuskentästä. Taitaa siis saada ton, jos on kentässä osumaprosentti 100. Ekasta kentästä ton saa aika helposti, kun ei vaan liikuta ruutua ja keskittyy vaan kahdella kädellä ampumaan. Bonuskenttä meni nyt vähän tuurilla erinomaisesti, kun pääsin käytännössä ampumaan vaan jonossa vierekkäisiä pulloja.
Vähän kuumotteli, kun oli kultaan tarvittavat pisteet kasassa jo ennen viimeisen kentän alkua, niin aattelin varmasti mokaavani siinä sitten taas.
Noh, sen voi nyt TMR:n kriteereillä katsoa läpäistyksi peliksi.
Kommentit
Lähetä kommentti