Laser Invasion

 Laser Invasion

Kehittäjä: Konami
Julkaisuvuosi: 1991 JAP/USA


Konamin monigenrepeli vuodelta 1991.


Sheikki Toxic Moron (kyllä, se on hänen nimensä ohjekirjan mukaan) suunnittelee maailmanvaltausta, koska Ferrarit, missien kanssa vietetyt orgiat uima-altaalla tai kaviaari eivät saa enää hänen viisariaan värähtämään. Sheikki suunnittelee jotain helvetinmoista tapposatelliittia, jonka jäljille hyvisarmeija lähetti soluttautuja-agentti Spiderin. Spider oli kuitenkin niin huono, että kiinni jäi ja pelaajan pitää lähteä pelastamaan.


Pelin ohjekirja oli kyllä erittäin kovaa kamaa. Kunnon juustoista commandosettiä. Muun muassa aluksi selitetään, että "Tehtävä on vaarallinen. Voit valita alkuvalikosta montako "rutabagaa" (armeijaslangia elämälle) haluat riskeerata." Sitten koko loppuamanuaali puhuttiin noista rutabagoista, mutta aina lainausmerkeissä. "Jos sinuun osuu ohjus, menetät yhden 'rutabagan'. Menetät myös yhden 'rutabagan' mikäli helikopteristasi loppuu polttoaine. Et kuitenkaan menetä yhtään 'rutabagaa' jos kämmäät helikopterilla laskeutumisen, vaan sitä saat yrittää niin kauan kun polttoainetta riittää". Sitten nuo vihollisten nimet myös... Huh huh!



Nyt kun tehtävä on ohi, niin voin paljastaa, että tämä salainen agentti olin minä.




Yabba Dabba Ali Babba... The Sandman ja Captain Yassir Heesmybaby olivat sellaisia, etten pelissä oikein tiedä, että kuka oli kukakin. Kalkkunaa leikellyt Kurt Slitagut sen sijaan tuli tutuksi.


Pelissä suoritetaan tehtäviä. Tehtäviä on kolme. Oletuksena pelaajalla on kolme "rutabagaa" ja viisi continuea. Jos valikossa pitää "rutabaga"valikossa B:tä pohjassa ja painaa vasemmalle tai oikealle 51 kertaa, niin voi saada jopa yhdeksän "rutabagaa" per continue. Itse pelasin kolmella "rutabagalla".


Melkein joka tehtävä sisältää kolmea eri pelimoodia. Nämä ovat helikopterilla lentely, ammuskelu, ja 3D Confusion Mode. Lentelyyn peli kertoo eniten kaikkea lorea koko ajan siitä, miten vihollisilla on erikoismaalia, joka ei näy meidän tutkissa ja sitten myöhemmin näkyy. Tämä ei kiinnosta, koska sillä ei ole mitään väliä. B:stä ampuu, A:sta hidastaa. Kentän alussa valitaan ohjukset (haluatko tehokkaammat vai enemmän, spoiler: haluat enemmän) ja sitten lisävaruste, joka on joko lisäbensa, vihollisen tutkat sotkeva chaff vai laajemmalle leviävä erikoispanos. Näistä pelaaja haluaa yleensä aina lisäbensan, mutta yhdessä kohdassa on melkein pakko ottaa chaff. Tuosta erikoisammuksesta en tiedä mitään kun en kokeillut. Lentely on vähän sitä samaa masentavaa Konamin Top Gun -kakkaa. Tässä tosin ei todellakaan kannata tapella kenenkään kanssa. Senkus lennät kohteeseen ja matkalla kääntelet kameraa aina sen verran, että vihollisten ohjukset menevät ohi. Kohteessa joko tapellaan tai laskeudutaan. Laskeutuessa tuuli saattaa sotkea kuvioita.


Ammuskelumoodissa laskeutumisen jälkeen ukko kiipeää helikopterista ja alkaa kävellä vihollistukikohdassa hitaasti sivuttain samalla surmaten kaikki. Tätä moodia voi pelata Zapperilla, jos sen muisti alkuvalikosta valita ohjaimeksi. Tätä peliähän nimen mukaisesti kuuluisi pelata Konamin Laser Scopella, mutta sellaista nyt ei luojan kiito ollut itselläni. Tämä ammuskelukohta on aika peruskauraa, paitsi välillä se kaura on hallan pilaamaa ja ripulin peitossa. Suurimmaksi osaksi homma sujuu ihan ok, mutta heti ekan ammuskelumoodin loppupuolella tulee talo, jossa on rikottavia laseja ja lasien takana juoksee vihollisia. Tässä vaiheessa tajusin muutaman kuoleman jälkeen, että pelin hitboxit on välillä kyllä ihan mitä sattuu. Lisäksi tuntuu välillä, että vaikka tähtäät jotain asiaa ruudun vasemmassa reunassa, niin jotain tapahtuu ruudun oikeassa reunassa kun ammut. Tuo mainittu ikkunalasikohtauskin on sellainen, että kannattaa ampua kaikki lasit paskaksi heti, kun vaan voit, koska muuten vihollista ampuessasi vain ruudun toisella laidalla olevat ikkunalasit helisevät. Tuossa kohdassa, ja monessa muussakin kohdassa myöhemmin tuntuu myös, että vihollisspritet itse eivät ole edes siellä hitboxinsa sisällä, vaan hitbox on ennemminkin vihollisen alapuolella. Tämä ei haittaa kauheasti sitten, kun siihen tottuu, mutta kyllä tuo aluksi vitutteli melkoisesti.


3D Confusion Modessa täydennetään karttaa välillä tavataan itse Spider, jonka on aina erikseen kerrottava olevansa Spider. Minulla on muuten shortsit jalassa tuossa kuvaputken heijastuksessa. En ole munasillani.


Kolmas moodi on tosiaan 3D Confusion Mode, josta ohjekirjaa kertoo, että jos tästä selviät, niin se on "a-maze-ing". Tuossa liikutaan ristiohjaimellaa ruutu kerrallaan first personina ja katsotaan, kun kartta päivittyy. Välillä kuuluu tudududuu ja sitten tulee vihollisia, joita pitää ampua Zapperilla. Tässä moodissa hitboxit on kanssa vähän mitä sattuu. Välillä kun Kurt Slitagut tulee alalaidasta ja on melkein viidennesruudun kokoinen, niin siihen ei vaan välttämättä osu vaikka suoraan keskelle mahaa ampuisi. Sen sijaan nurkan takaa kurkkivilla keltaisilla ukoilla hitbox on pieni ja kätkettynä syvälle heidän sisimpäänsä. Tässä moodissa keräillään avaimia ja kaasunaamareita ja sen semmoista. Tässä on useita beginner trapeja, kuten se että voit kävellä tietämättäsi kaasulla täytettyyn huoneeseen ilman kaasunaamaria. Lisäksi usein tulee aikaraja, jonka jälkeen tukikohta räjähtää. Näissä täytyy nopeasti löytää tiensä ulos. Harvemmin onnistuu ensimmäisellä kerralla, mutta onneksi "rutabagan" menetyksen jälkeen kartta säilyy ja jo hoidellut vihollisruudut pysyy turvallisina.


Viimein se on ohi.

Peli on silleen aika helppo, kun vaan käpän tajuaa, mutta viimeisen kentän viimeinen lentelykohta oli aika haastava. Siihen pelasin useita kertoja sen noin tunnin ja haaskasin kaikki "rutabagat" ja continuet samaan kohtaan jossain viidessä minuutissa. Ei niin vaikeaa sitten, kun vaan tajusi miten kuuluu pelata, mutta kuitenkin. Lisäksi tässä pelissä on kyllä sillä tavalla paskaa suunnittelua, että tätä on mahdotonta päästä kuolematta läpi. Tuo lopppu on sellainen, että pitää lentää pitkässä tunnelissa. Tunneli on niin pitkä, että kun continuen alussa lennät sinne, niin polttoaine ei riitä vaikka käyttäisit lisäbensan tankin tyhjentyessä. Omasta basesta tuonne lento kun kuluttaa polttoainetta. Tuossa siis on pakkko tuhlata yksi "rutabaga" viimeisen checkpointin jälkeen, että pääsee jatkamaan siitä täydellä tankilla.


Ihan sellainen kiva ja monipuolinen peli. Aluksi kauhistelin, kun lentohommat tuntui niin vaikeilta, mutta ne muuttuivatkin uuvuttaviksi heti kun tajusi, ettei niistä vihollisista kannata kamalasti välittää. Viihdyin tämän seurassa vaikka sanoinkin myös monta kertaa "Vittu." "Perkele." ja "Miksei mitään tapahdu vaikka ammun vittu keskelle vihollista mitä helvettiä".


Tässä ei PAL-koneella pelatessa ammuskeluissa Zapper toiminut lainkaan, tai sitten en vain osannut.


3,5/5

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

(K-18) Panesian Power

Stargate

Ariel the Little Mermaid