Devilish

 Peli #1: Devilish

Kehittäjä: Opera House
Julkaisuvuosi: 1991
Peli on julkaistu vain Game Gearille.

Devilish on Opera Housen kehittämä Breakoutia muistuttava peli. 

Pelissä prinssi ja prinsessa elelevät ihan muina kansaa alistavina tyranneina, kunnes ilkeä voima muuttaa heidät kahdeksi kiviseksi mailaksi. Ok. Onneksi taivaalta putoaa myös sininen kuula, joka jotenkin kommunikoi sankareillemme, että voisi auttaa heitä kukistamaan pahuuden ja palaamaan takaisin ihmismuotoonsa.

Pelissä siis tosiaan ohjataan kahta mailaa ja niillä ohjataan palloa, jolla on tarkoitus rikkoa esteet ja päästä maaliin. Mailoja on kaksi. Toinen on aina ruudun alareunassa ja liikkuu vaan vasemmalle tai oikealle. Toista mailaa taas voi liikuttaa myös ylös ja alas, jonka lisäksi sen suuntaa voi muuttaa napista. Toisesta napista voi muuttaa mailojen nopeutta. Eri nopeuksia on kolme.

Pelissä on mielenkiintoinen idea. Yleensä tällaisissa Breakout/Arkanoid -klooneissa ollaan yhdessä paikallaan olevassa ruudussa ja rikotaan kuulalla laattoja. Devilishissä ruutu kuitenkin liikkuu koko ajan ja kuula tulisikin saada ohjattua mailoilla kentän loppuun. Ajatus on hyvä, mutta toteutus on todella ontuva. Palloa on todella vaikea ohjailla tässä pelissä. Tuntuu, ettei sillä ole juurikaan merkitystä, että millä osalla mailaa palloon missäkin kulmassa osuu. Pallo jää todella helposti jumittelemaan vaan menemään samaa rataa ja sitä on vaikea saada uudelle kurssille. 

Ensimmäisen kentän pop-musiikkikultin hengailumestassa hautausmaalla esiintyy myös Michael Jackson.

Kuulanmussuttaja lempipuuhissaan - haaskaamassa pelaajan aikaa.



Pelissä on myös aikaraja. Se ei ole yleensä mikään ongelma, mutta viimeinen kenttä on todella paha. Viimeisessä kentässä on todella ärsyttäviä kuulanmussuttajiksi nimeämiäni vihollisia. Ne ovat sellaisia isoja naamoja, jotka nappaavat kuulan suuhunsa mutusteltavaksi. Sitten ne sylkevät kuulan satunnaiseen suuntaan, josta pallo usein päätyy heti takaisin mussutettavaksi. Voi perkele. Koko homma huipentuu kamalaan loppubossiin, joka on hämähäkki selkäsilmällä ja kahdella pippurimyllytykillä. Pallo pitäisi saada yläkautta osumaan pippurimyllyjen välissä olevaan silmään. Palloa on vaikea saada ohjattua sinne. Bossi myös satunnaisesti päättää vaan hengata ruudun yläreunassa niin, ettei palloa voi saada sinne. Tarpeeksi osumia saatuaan bossi lakkaa liikkumasta ja jää keskelle ruutua. Tämä on välillä jotenkin vielä ekaa vaihetta vaikeampi osuttava. Välillä taas kuula asettuu heti sellaiselle radalle, että bossi kuolee automaattisesti pelaajan tekemättä mitään.

Pelin viimeinen bossi tykkää preuuttaa välillä seinää vasten, jolloin sen silmään ei ole mitään mahdollisuuksia osua. Ei sillä, että kuulaa olisi muutenkaan ympäri ruutua liikkuvan vastuksen silmään liian helppo ohjata.


Pirullinen Devilish on uniikki, mutta valitettavan ärsyttävä pelikokemus. Tätä ei kannata speedrunnata. Kannattaa ennemmin speedrunnata vaikka nopanheittoa.

Musiikit tässä pelissä ovat hyvät! Hitoshi Sakimoto on melko velho tekemään pelimusiikkia. Aika monesti kuitenkin huonolta vaikuttaviin peleihin. Samoja sävellyksiä käytettiin paljon myös Mega Driven Devilishissä, ja etenkin siinä Sakimoto laittaa kyllä Mega Driven äänipiirit solmuun.

2/5. Huono peli, mutta myy konsoleita.

P.S. kuvat tähän postaukseen olen ottanut ruutukaappauksina speedrunini YouTube-videosta. Kuvakaappaukset ovat ehkä hieman suttuisempia kuin miltä peli todellisuudessa näyttää.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

(K-18) Panesian Power

Stargate

Ariel the Little Mermaid