Day Dreamin' Davey
Day Dreamin' Davey
Julkaisuvuosi: 1992 USA
Sculptured Softwaresin (ilmeisesti sittemmin joku osa Acclaimia) kehittämä ja HAL Laboratoryn vuonna 1992 pelkästään Amerikan Yhdysvalloissa julkaisema toimintaseikkailu.
![]() |
Iso osa seikkailua mennään ärsyttävissä sokkeloissa. Onneksi seikkailupeliveteraanina selvisin näistä suht helposti ikiaikaisilla seinänseuraamiskikoilla. |
Pelissä seurataan Daveyä, jolla on pahoja terveydellisiä ongelmia tai sitten kotona menee todella huonosti. Daveyä ei oikein innosta koulu. Daveyä kiusataan koulussa ja hänellä on väkivaltaisia voimafantasioita, joita Davey myös ajoittain toteuttaa. Davey myös nukahtelee ihan joka välissä hallitsemattomasti. Liekö saanut sikainfluenssarokotteesta narkolepsian.
![]() |
Perus Ameriikan koulupäivä. (vesi)Aseet laulaa. |
![]() |
Tämä isonenäinen poika kiusasi Daveyä koko pelin ajan. Sitten Davey pahoinpiteli hänet. Oppiipa olemaan. Harmillisesti pelin aikana ei nähdä sitä, miten Daveystä tehdään lastensuojeluilmoitus. |
Välivideoiden jälkeen siirrytään itse peliin. Kyseessä on ylhäältäpäin kuvattu toimintaseikkailu. A:sta käyttää toista esinettä ja B:stä toista. Näitä voi vaihtaa valikosta. A+B hyppää. Kentät vaihtelevat keskiaikaisen ritarimaailman, antiikin Kreikan ja villin lännen välillä. Villin lännen kentät ovat näistä parhaita, mutta niitä on onneksi ajallisesti aika vähän. :)
Suurin osa peliajasta menee keskiajalla tai Kreikassa ärsyttäviä sokkelokenttiä navigoidessa ja yrittäessä löytää hyödyllisiä ja hyödyttömiä esineitä. NPC:t välillä kertoilee että minne pitäisi mennä tai mitä tehdä. Näiden kanssa kannattaa jutustella, koska esimerkiksi tuonelan lautturille tarvittava kolikko pitää löytää hakkaamalla puita miekalla. Tuohan tulee heti ensimmäisenä mieleen. Etenkin ritarikentät on ärsyttäviä metsäsokkeloita, joissa tuntuu jäävän aika helposti myös jumiin seiniin. Villin lännen kentät on vähiten sokkeloisia ja niissä yleensä sanotaan vielä aika suoraan se, että minne pitää mennä ja paikkojen päällä myös lukee mitä ne paikat ovat.
![]() |
Tämä on se ruutu, jonka vuoksi tätä peliä pelattiin! Näissä ruuduissa voi käyttää Zapperia ampuakseen aseen roiston kädestä! Tätä sisältöä on koko pelissä ehkä noin 30 sekuntia! Kannatti pelata! Noh, ainakin tämän pelin graafikko hallitsee nenät.
![]() |
Bossitappelut tässä pelissä ovat pääasiassa tylsiä ja pitkäveteisiä. Mihinkään ei tarvitse juurikaan kehitellä mitään strategioita, mutta osumia bossit vaatii pirusti. |
Pelissä saa joka kenttään oman salasanan, joten kun tämän aloittaa, niin ei kyllä ole mitään tekosyitä olla läpäisemättä. Peli ei sinänsä ole kamalan vaikea. Peli on kuitenkin aika huono eikä aiheuta mitään suuria riemunkiljahduksia. Kentät on ärsyttäviä sokkeloita, joissa spawnaa jatkuvalla syötöllä rumia ja Action 52 -henkisesti nykiviä ja seinissä jumittelevia vihollisia, jotka voi ajoittain tehdä pahaakin jälkeä. Kaikissa muissa paitsi lännen kentissä on yleensä joku parantava esine inventaariossa, jolla saa helposti lisää energiaa. Nämäkin on kuitenkin vähän ärsyttäviä käyttää, koska inventaariossa voi lukea, että on esimerkiksi kymmenen omenaa. Sitten kun käytät yhden palauttaaksesi energioitasi, niin ei niitä välttämättä inventaarioon sen jälkeen jääkään kuin esimerkiski kolme. Sitten on myös erikoisesineitä. Yksi on sellainen kultaisen ukon näköinen kreikkakentissä. Sitä ei selitetty ohjekirjassa, mutta vissiin se tappaa kaikki viholliset ruudulta. Ne voivat sitten heti spawnata uudelleen. Joskus tuon käyttö myös tuntui tappavan pelaajan. Sitten on myös erikoisen värisiä omenoita tai taikajuomia. Ohjekirjan mukaan näistä saa erikoisvoimia. Kreikassa NPC -patsas sanoo "Syö näitä ruskeita omenia kun olet heikko niin oot taas terve". Söin tommosen omenan kerran ja kuolin. Jollain toisella kerralla siitä taas sai vähän energiaa. Mitä järkeä? Ei kukaan halua noita käyttää, kun ei niistä ymmärrä miten ne toimii.
Mites ne zapperhommat, joiden takia tämän pelin pelasin? Noh, ne on ihan ok. Toki se on joka roiston kohdalla aina sama juttu. Asekädessä, joka on aina ruudun vasemmassa reunassa on lähellä alanurkkaa yksi pienehkö hitbox, johon osumalla roisto pudottaa aseensa. Ilman Zapperia näissä joutuu liikuttamaan tähtäintä ohjaimella. Pelin lopussa on kolmen tällaisen sarja ja niissä sai olla Zapperillakin todella nopea, joten ne on kyllä varmaan ihan infernaalista kamaa padilla. Tätä peliä ei kannata pelkkien zapperkohtien takia kyllä pelata, vaan kannattaa ottaa mielummin vaikka Wild Gunman peluuseen, jos mielii lännenteemaista ammuskelua NESillä.
Ihan hirveästi ei kyllä hyvää sanottavaa tästä pelistä jäänyt. Järjettömät välipätkät on ihan hauskoja. Peli itessään oli aikamoinen vähän rikkinäisenkin oloinen pakkopulla. Se, että peli sanoo robottiäänellä "Awesome!", "Bummer!", "Davey!", "But..." ja "Imouttahere" ei kauheasti pisteitä nosta.
1,5/5 yksi NESin parhaista.
Kommentit
Lähetä kommentti