Alien 3

 Peli #13: Alien 3

Kehittäjä: Probe Software
Julkaisuvuosi: 1993

Tämä peli on julkaistu Game Gearin lisäksi Master Systemille. Vähän erilaiset versiot tästä pelistä on julkaistu myös ainakin Mega Drivelle ja NESille.

Juoni kuulostaa siltä kuin siinä elokuvassakin ehkä oli. Ripley on kakkoselokuvan lopusta selvinnyt muutaman kaverin kanssa johonkin avaruusalukseen, mutta mukaan onkin yllätys yllätys hiipinyt yksi alien, joka aiheuttaa avaruusaluksen syöksymisen vankilaplaneetalle. Siellä sitten pitää porukan yrittää päästä eroon alienista. Siitä on todella todella pitkä aika, kun olen katsonut tuon leffan, mutta muistelisin vankilaplaneetan olleen täysin aseeton ja ehkä siellä oli vastassa vain yksi erityisen paha alien? Tässä pelissä Ripley on hampaisiin asti aseistautunut ja ammuksia on ihan joka paikassa. Alieneita on myös ihan joka paikassa. Niitä odottelee käytävillä, niitä tippuu katosta päälle, niitä on munissa ja niitä on jopa jonkun ihmeen takia kätkeytyneenä lattiaan ja kattoon niin, että ne tarttuvat Ripleyyn visvaisilla käsillään Ripleyn mennessä ohi.

Kuten kuvasta näkyy, päähenkilö on Ripley.

Graafisesti ihan mukiinmenevä peli ja musiikit on oikeastaan yllättävänkin hyvät. Tässä on eri sävellykset kuin NES-versiossa. Sanoisin jopa, että tämän kasibittisen Segapelin musiikeista pidän enemän kuin Mega Driven vastaavan pelin ysärin ATK-luokan mideiltä kuulostavasta musiikista. On sekin rajua ja menevää, mutta jotenkin tässä kasibittisessä äänimaailmassa on parempi meininki mielestäni.

Alien 3 on sellainen labyrintti run and gun -tyyppinen peli. Pelissä pitää jokaisesta kentästä pelastaa kaikki seiniin liimatut vangit ja löytää sitten tie kentästä ulos. Kentissä on aika tiukat aikarajat. Kentät on aikamoisia sokkeloita, joten kaikkien vankien löytäminen tiukan aikarajan puitteissa on varsin hankalaa aluksi. Kentissä on paljon täysin turhia alueita myös, joissa yleensä saa vaan selkäänsä vihollisilta.

Pelissä on neljä bossia ja bossi aina tämä sama iso alieni.

Ripleyllä on useita eri aseita. Rynkky, liekinheitin, raketinheitin ja kranaatit. Lisäksi Ripleyllä on tutka, johon voi kerätä pattereita. Se näyttää aina välillä alieneita ja liikkuvia hissejä. Lisäksi tutkanäkymä yleensä alkaa glitchailla, jos käyttää jotain erikoisaseita tutkan kanssa samaan aikaan. Aluksi ihmettelin, että mikä ihme tuo karttaan ilmestynyt oranssi juttu oikein on, kun ei se lähestykään vaikka kuinka sinne päin yrittäisin liikkua. No ei kai se lähemmäs tullutkaan, kun se oli vain graafinen glitchaus liekinheittimen käytöstä. Ei tuolla tutkalla ole oikein virkaa kuin ihan parissa kohdassa peliä.

Pelissä on 15 kenttää, joiden lisäksi on neljä bossikenttää. Koko tämä paska täytyy selvittää kolmella elämällä ilman continueja. Tämä Game Gearin peli on pitkälti sama peli kuin Sega Master Systemillä, mutta tässä on vähemmän säätöjä valikossa. SMS:llä näytti voivan säätää elämien määrää ja ehkä vaikeustasoakin, ja joku continuekin siellä näytti olevan. Game Gear on HC mode, jossa tosiaan koko paska pitää vetää kolmella elämällä läpi. En osaa sanoa, että kuinka monta kertaa tämän pelin aloitin alusta, mutta ekat kolme kenttää oli ainakin ihan täyttä tuskaa. Sitten kentät muuttui hetkeksi ehkä hieman suoraviivaisemmiksi ja aloin oppia hivuttautumaan käytävillä riittävän hitaasti, jotta ehdin reagoida katosta tippuviin alieneihin. Vähitellen kentät ja myös vihollisten paikat oppi ulkoa, jolloin peli muuttuu aika helpoksi. Joissakin kohdissa on pakko ottaa damagea, mutta yleensä on kuitenkin joku turvallinen tapa hoitaa vihut. Tällä viimeisellä yrittämällä menikin peli kuolematta läpi.

Täts it! En halua kyllä tätä peliä pelata enää koskaan.


Peli on siis ihan hirveää trial and erroria. Käytännössä kaikki kentät tulee oppia ulkoa, jotta ehtii hoitaa kaiken aikarajojen puitteissa. Viimeisissä kolmessa kentässä alkaa olla myös sellaista kerrasta tappavaa laavaa, joihin saattaa pudota vahingossa, kun noissa joutuu vähän sokkonakin pudottautumaan aina välillä. Bossit oli viimeistä lukuun ottamatta helppoja, senkun vaan räiskiin niiden perseet täyteen lyijyä ptikälti ilman strategiaa. Viimeisen kentän lopussa on todella kuumottavaa platformausta laavan yllä. Hyppykontrollit on tässä pelissä karseat. Huokaisin helpotuksesta, kun ensimmäisen kerran pääsin viimeisen kentän loppuun. Viimeinen bossi tuskin eroaa paljoa aiemmista bosseista, vai mitä? Noh, ammuin bossia aikani ja sitten se kääntyi kannoillaan ja hävisi tutkastani. OK mitä vittua? Menin kentän alareunaan ja siellä iso alien nyyhkytti naama seinää vasten liikkumatta. Ammuin sitä singolla jonkun viisi kertaa perseeseen ja sitten se alkoi liikkua ja tapella taas jääden välillä aina tuijottamaan seinään. Ammuin varmaan +20 kertaa sitä singolla, tyhjensin kaikki rynkyn 200 panosta, käytin kaiken liekinheittimen bensan ja muutaman käsikranaatinkin heitin. Ei vaan saatana kuole. Sitten joko itse kuolin tai aika loppui. Seuraavalla elämällä sama homma, mutta ammuksia oli itsellä naurettavan vähän kuoleman jälkeen ja homma meni ihan pelkäksi peukaloiden pyörittelyksi ammusten loputtua. Sama homma seuraavallakin kerralla. Pakkohan tämän on kuoltava?

Ei muuta kuin peli uudestaan alusta kaikki 15 kenttää speedrunnaten ja taas bossiin. Ihan sama homma. Aloin vähän miettiä, että onko tässä joku bugi, kun se tuntui niin oudolta, että bossi vaan häviää tutkasta, vaikka se on siellä nurkassa. Noh, googlettelin sitten, että mikä homma ja voi vittu tuossa bossissa on bugi, joka tekee siitä kuolemattoman tai lähes kuolemattoman, jos sitä ei hoitele tietyllä tavalla. Avainjuttuna oli ilmeisesti, että kuolettava damage tulee tehdä bossin pudottautessa reunalta alas, muuten se kääntyy kannoillaan ja menee seinän viereen bugittelemaan. Oikeastaan ainoa hyvä design, jonka Probe tähän peliin teki oli laittaa mukaan kentänvalintakoodi, jolla tuota viimeistä bossia saattoi kokeilla pelaamtta koko peliä ensin. Lopulta olikin aika helppo tuo viimeinen bossi, kun vaan oli aloituspaikassa ja ampui sitä aina liekinheittimellä sen pudottautuessa kierroksellaan viereiseltä reunalta alas. Mutta olihan kyllä ihan totaalisen perseestä! Ysärillä olisi varmasti jäänyt läpäisemättä, kun olisin vain kuvitellut olevansa liian paska, eikä olisi ollut Internetiä, josta etsiä tietoa mahdollisista bugeista.

Pelissä on todella ärsyttäviä asioita myös aseidenvaihto ja se, ettei omaa energiatilannetta oikein näe muulloin kuin damagea ottaessa. Asetta vaihdetaan joko kyykistymällä ja painamalla hyppyä. TAI painamalla hyppyä ilmassa tai tikkailla tai ryömiessä. Voi saatana, kun alussa oli vaikeaa tämän kanssa. Kun vaikka joku facehugger tulee naamaan ja yrittää saada sitä pois esimerkiksi hyppelehtimällä, niin sitten onkin vaihtunut aseen sijaan käteen vaikkapa tutka. Tai jos hypyn sijaan tiputkin joltain reunalta ja vähän myöhässä painat hyppyä. Alhaalla odottaa joku alien ja Ripleylle on tullut käteen huonot kranut tai ne vitun tutkan paristot. Rupea siinä sitten asetta vaihtelemaan. Tää jotenkin ehti jo unohtua tuossa, kun oppi koko pelin ulkoa ja pöyristyi niin vahvasti viimeisestä bossista.

Alien 3 ei ole hyvä peli. Jotain koukuttavaa tässäkin sysipaskassa muistipelissä kuitenkin oli. Tai sitten se oli vaan se pakko pelata. Vaikea tätä peliä on kellekään ihan rehellisesti suositella. Ehkä silti hitusen verran pelattavampi kuin tuo aiemmin arvosteltu Indiana Jones. Alien 3:lle annan 1,5/5. Kiinnostaisi kyllä tietää, että onkohan Probe tehnyt koskaan yhtään hyvää peliä...





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

(K-18) Panesian Power

Stargate

Ariel the Little Mermaid