Lemmings

Peli #3: Lemmings


Kehittäjä: DMA Design / Probe Software
Julkaisuvuosi: 1992
Peli on julkaistu myös Master Systemille

DMA Designin (nykyinen Rockstar North, joka on ehkä vähän tunnetumpi jostain autovarkausmurhasimulaattorista) tekemä 1991 Amigalle julkaistun pulmapelin Sega Game Gear -porttaus vuodelta 1992.

Pelissähän siis pitää opastaa hölmöt lemminit pirullisten kenttien läpi. Hahmot eivät nimestään huolimatta näytä sopuleilta, vaan ovat vihreätukkaisia pikku-ukkoja sinisissä haalareissa. Lemminit ovat sillä tavalla tyhmiä, että ne osaavat oletuksena vain kävellä ensin oikealle niin pitkään, että osuvat seinään. Seinään osumisen jälkeen ukot kääntyvät ja kävelevät päinvastaiseen suuntaan niin kauan kunnes saavuttavat esteen. Lemminit kuolevat pudotessaan liian korkealta.

Pelaajan tavoite on ohjastaa kursoria ja määrätä eri lemmineille alavalikosta löytyviä erilaisia kykyjä. Kykyjävalikoimissa on muun muassa pystysuorien seinien kiipeäminen, laskuvarjo, blokkaus (ukko pysähtyy ja kääntää muut lemminit osuessaan niihin), portaiden rakennus, itsemurhapommitus, kaivuu suoraan alaspäin, kaivuu suoraan sivusuunnassa ja kaivuu viistosti alaspäin. Näitä hyödyntäen pitäisi sitten saada tarvittava määrä lemminejä maaliin annetussa aikarajassa. Pausen aikana voi liikuttaa kursoria. Valikosta voi myös muokata lemminien spawnausnopeutta kentän oletusta nopeammaksi. Jos homma menee täysin pilalle, voi kaikki kentällä olevat lemminit laittaa joukolla räjähtämään ydinpomminapilla.
Pelissä pitää erilaisia alapalkista löytyviä taitoja lemmineille määräämällä ohjastaa tarpeeksi suuri joukko tyhmiä ukkoja maaliin. Monissa kentissä pitää saada kaikki ukot maaliin. Ne ovat toisaalta usein haastavia kenttiä, mutta 100% pelastusvaatimus myös helpottaa järkeilyä rajaamalla useita taitoja täysin harkinnan ulkopuolelle. 


Vähän kahtiajakoiset fiilikset jäi Game Gearin Lemmingsistä. En ole kauheasti pelannut Amigan tai vaikkapa DOSin versioita pelistä. Aloin pelaamaan tätä GG:llä iltapuhteina sängyssä ennen nukkumaanmenoa. Sellaiseen tämä peli oli kieltämättä pääasiassa aivan hyvä, koska joka kentän jälkeen saa salasanan. Tässä pelissä vaan tuntui olevan yksi vaikeimpia salasanaruutuja, kun näyttö on sen verran puuroa, että välkkyvät kirjaimet meni helposti aina ohi halutusta. Jotkut kentät pelissä tosin vitutti sen verran, että melkein haittasivat nukkumista joinain öinä. Piti tuon takia sitten ruveta pelaamaan tätä muulloinkin. Läpi meni tänä aamuna junamatkalla.

Pelissä on neljä vaikeustasoa, joissa kussakin on 30 kenttää. Kentät ovat eri vaikeustasoilla erit, mutta joihinkin karttoihin palataan myöhemmillä tasoilla eri aikarajoin ja kykyvalikoimin. Helpoimmat kentät ovat jopa vähän puuduttavan tylsiä. Loppua kohden peli vaikeutuu merkittävästi ja jotkut kentät ovat suorastaan infernaalisia. Peli helpottuu merkittävästi, kun tajuaa alkaa käyttää pausea hyväkseen. Joissain kentissä on meno niin nopeaa ja tarkkaa, ettei ainakaan Game Gearin ruudulla ole mahdollista saada kursoria ajoissa oikeaan paikkaan ajoissa. Lisäksi sellaiset kohdat on pausettamatta käytännössä mahdottomia, joissa pitää vaakasuora kaivaja muuttaa lennosta portaidentekijäksi putoamatta allaolevaan rotkoon. Välillä on myös ehdottomasti pakko pausetella, kun lemminejä tulee kahdesta eri luukusta eri puolilla kenttää ja joutuu eri puolilla kenttää samaan aikaan rakentelemaan. Selkeästi siis pause on ominaisuus, joka on peliin käytettäväksi tehty, mutta silti se tuntuu jotenkin vähän huijaamiselta. Siitäkin huolimatta, että se tekee nähdäkseni ainakin tämän version pelistä ylipäätään mahdolliseksi läpäistä.

Välillä peli on tosiaan kamalan vaikea ja ärsyttävä. Jotkut osat, kuten pitkien portaiden rakentaminen taas on kuolettavan tylsää ja hidasta. Paskimmissa kentissä joutuu ensin väkertämään kamalan pitkän ajan portaita, jotta voi jossain pikkutarkassa hommassa kämmätä ja pilata koko kentän. Ydinpommi tulee hyvin tutuksi ja senkin viiden sekunnin lähtölaskenta alkaa joissain kentissä ihan huolella vituttaa.

Tietynlaista addiktiota tämäkin peli kuitenkin aiheutti itsessäni. Lopetin jo kertaalleen pysyvästi pelaamisen. Päätös piti noin 15 minuuttia. Sinänsä hyvä idea pelissä, mutta ehkä kenttäsuunnittelu saisi olla ihan hieman armollisempi sen sijaan, että asiat menevät helposti pilalle, jos ei pikselintarkasti tee jotain.

2,5/5

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

(K-18) Panesian Power

Stargate

Ariel the Little Mermaid