Indiana Jones and the Last Crusade
Peli #11: Indiana Jones and the Last Crusade
Kehittäjä: TiertexJulkaisuvuosi: 1991
Peli on julkaistu Game Gearin lisäksi Master Systemille ja lukuisille muillekin alustoille.
Tiertexin tekemä vuonna 1991 julkaistu actiontasoloikka. Taitaa olla tämä sama peli enemmän tai vähemmän julkaistu Master Systemin lisäksi vaikka mille alustoille.
Indiana Jonesin pitää etsiä graalin malja ja pelastaa iskä.
Tästä 2:58 alkavasta musiikista avopuoliso jo kysyi multa "MIKÄ TUO KAMALA RENKUTUS ON JOKA TÄÄLLÄ AINA VÄLILLÄ KUULUU?!" Videon pitäisi alkaa oikeasta kohdasta.
Indy osaa kävellä vasemmalle ja oikealle sekä kyykistyä. Ykkösnapista lyö ja kakkosnapista hyppää. Oletuksena Indyllä ei ole ruoskaa, vaan nyrkit puhuvat. Ruoskaikonin keräämällä saa viisi "whip credits". Tämä tarkoittaa, että viisi ruoskaniskua ja ruoska häviää. Piiskaluottoa voi olla enimmillään yhdeksän. Ohjekirja muistuttaa myös, että ruoskaa tarvitaan joissain kohdissa köytenä, joten ei kannata kuluttaa kaikkea piiskaluottoa kerralla.
Pelissä on kuusi kenttää. Tarkoitus on päästä loppuun. Jos haluaa pisteitä, niin sitten kananttaisi myös kerätä aarteita. Voi saada sitten hi scoren. Indyn vastustajia ovat inkkarit ja länkkärit, mutta pääasiassa hiiret ja myyrät. Kaiken koskettaminen vahingoittaa Indyä. Myös korkealta putoaminen vahingoittaa Indyä. Peli on ultrarealistinen, koska myös pään osuminen kattoon hypätessä satuttaa Indyä. Peli on myös vähän kuin Ridge Racer tai Sega Rally - pelissä on perkeleen tiukka 70 sekunnin aikaraja, jonka sisällä pitää ehtiä seuraavaan tiimalasiin, josta saa lisää aikaa ja joka toimii checkpointina. Jos aikaraja umpeutuu, Indy tuupertuu elämäntapojensa uuvuttamana. Kentät on hirveää paskaa ja täynnä kohtia, joissa esimerkiksi laskeudutaan köyttä pitkin näkemättä mitä on tulossa. Sitten kun ruutu scrollaa tietyn pikselin yli, köysi loppuu ja Indy putoaa. Yleensä piikkeihin. Kontrollit on ihan hirveät. Indyn hyppiminen on villiä, pää osuu helposti kattoon ja monesti hyppy lähtee liian kaukaa reunasta tai sitten Indy astuu reunan yli ja kuolee kun piti hypätä. Maassa mönkiville vihollisille ei voi mitään muuta kuin hypätä yli. Helpommin sanottu kuin tehty. Ihmisviholliset useimmiten ampuvat välittömästi ruutuun tultuaan. Indy voi väistää luoteja kyykistymällä, mutta lyödessä Indy nousee ylös. Useimmiten siis otat joko vahinkoa luodista tai päin kävelevästä vihollisesta. Onneksi elämiä on paljon ja continueja kolme. Game overin jälkeenkin peli jatkuu samasta checkpointista. Ilmeisesti game overissa menettää vain pisteet. Voi ei.
Useimmissa kentissä tuo tiukka aikaraja tekee sen, että jos kävelet vähänkään harhaan, niin peli on pelattu. Kolmoskentässä tuntui täysin mahdottomalta selvitä ensimmäiseen checkpointiin, kunnes keksin että kannattaa vaan ottaa reilusti damagea korkealta putoamisesta sen sijaan, että tuhlaa kalliita sekunteja laskeutumalla hitaasti köyttä pitkin.
Tämä oli kyllä kerrassaan huono peli. Onneksi oli lyhyt ja kuitenkin sinänsä varsin helppo. Ei tätä enää koskaan, kiitos. Valikoitui peluuseen satunnaisesti julkaisukirjastosta valitsemalla.
1/5
Kommentit
Lähetä kommentti